روانشناسی رنگ لوگو
می دانیم که انتخاب رنگ لوگو نقش بسیار مهمی در کسب و کار شما دارد.
اگر رنگ لوگو مناسبی داشته باشید اعتماد و کیفیت کار بیشتری از سوی مشتری جلب می کنید.
خوب بریم سراغ روانشناسی رنگ ها در لوگو…
لوگو سبز:
نماد طبیعت،تازگی،سلامتی،رشد،تعادل،اعتماد
مثلا لوگو اندروید که یکی از لوگو های معروف دنیا هست و همه می شناسیم.
که رنگ لوگو آن نشانه اعتماد و پیشرفت مداوم هست.
لوگو آبی:
نماد اعتماد،وفاداری،رضایت،استاندارد،اطمینان، آرامش بخش
مثلا لوگو تلگرام که چند سالی هست کاربران زیادی را به خودش جذب کرده است.
که رنگ لوگو نمادی از امنیت و اطمینان هست.
انتخاب این رنگ برا شبکه ای که می خواهد به کاربران آزادی بیان ارائه بدهد بهترین انتخاب هست.
لوگو زرد:
نماد شادی ، احتیاط ،انرژی،خدمت رسانی
مثلا لوگو اسنپ چت که برنامه محبوبی هست و داخل برنامه هیجان و لذت به کاربر انتقال می دهد.
و اینکه اگر رنگ لوگو زرد انتخاب شود نگاه کاربر را فورا به سمت خود جلب می کند.
لوگو بنفش:
نماد خلاقیت،سلطنتی،هوش،غرور،لوکس،ثروت،رمز و راز،کنجکاوی
مثلا لوگو یاهو که یکی از شناخته ترین لوگوهای دنیا هست.یاهو یک غول موتور جستجوی اینترنتی بعد از گوگل هست که رنگ بنفش آن باعث برانگیختن احساس قدرت و کنجکاوی در رمز و راز می شود.
لوگو مشکی:
نماد اقتدار،احترام،جدیت،
مثلا لوگو آدیداس که یکی از معتبرترین تولیدکنندگان پوشاک و لوازم ورزشی هست.
البته جاهایی دیده شده که ب دلیل زمینه پوشاک و لوازم مجبور به تغییر رنگ لوگو شدند ولی لوگو اصلی مشکی هست.
رنگ مشکی برند آدیداس حس قوی و با اقتدار بودن به ورزشکارها می دهد.
لوگو نارنجی:
نماد رشد،تعامل،انرژی مثبت،جذاب،هیجان،موفق،پرنشاط،متفاوت
مثلا لوگو خود سایت ما 🙂 که یکی از تیم های حرفه ای برای کارهای گرافیکی شما هست.
رنگ لوگو سایت نارنجی انتخاب شده است چون مشتری ها بعد از تحویل پروژه رضایت کامل دارند.
لوگو قرمز:
نماد حرارت،شور و اشتیاق،گرسنگی،هیجان،انرژی،خشم،عشق،مهم
مثلا لوگو KFC یکی از سرشناس ترین رستورانها در جهان هست.
رنگ قرمز طبق تحقیقات موجب افزایش اشتها می شود به خاطره همین لوگو های رستوران و فست و فود ها اکثرا به رنگ قرمز طراحی می شوند.
ولی اگر کسب و کار شما جدی و کلاسیک هست هرگز از رنگ قرمز استفاده نکنید.
لوگو خاکستری:
نماد جدیت،کلاسیک بودن،عملگرایی،بهره وری
مثلا رنگ لوگو شرکت اپل خاکستری هست از یکی از رنگ های محبوب دنیای طراحی لوگو استفاده کرده است.
برای رمز و راز بیشتر از رنگ خاکستری تیره،و برای برند دست یافتنی تر از رنگ خاکستری روشن استفاده کنید.
لوگو قهوه ای:
نماد جدیت،امنیت،صمیمیت
مثلا رنگ لوگو لویی ویتون(Louis Vuitton) که یکی از نمادین ترین خانه های مد جهانی هست و لباسها، کفشها و اکسسوریهای انحصاری مردانه و زنانه را طراحی می کند.
از رنگ قهوه ای در طراحی لوگو خیلی کم استفاده می شود.شاید فکر کنید با انتخاب این رنگ لوگو شما از نظر رنگی منحصر به فرد می شود ولی باید بدانید لوگوی قهوه ای چه وجهه ای برای برند شما دارد.بسیاری از شرکت های تولید شکلات
و قهوه از این رنگ استفاده می کنند.
مثلا لوگو بانک آینده به عنوان یک لوگو قهوه ای موفق ایرانی شناخته میشود.
لوگو سفید:
نماد خلوص،پاکی،جوانی،معصومیت
مثلا همان لوگو شرکت آدیداس که بعضی جاها از رنگ سفید هم استفاده می کنند. استفاده از رنگ سفید به عنوان رنگ دوم در کنار رنگ اصلی استفاده میشود، و آن را روشنتر، شادابتر، جوانتر و اقتصادی تر نمایش میدهد.
لوگو طلایی:
نماد ثروت و قدرت
رنگ طلایی ترکیبی از زرد پرانرژی و رنگ کرمی هست. این رنگ ، به رنگ طلا هست و از طرفی چون طلا فلزی گران قیمت بوده است در نتیجه این رنگ به عنوان یک رنگ بسیار لوکس و مجلل به کار گرفته شده است.
لوگو های چند رنگ:
زمانی که می خواهیم محصولات و خدمات متنوعی توسط آن برند ارائه شود از لوگوی چند رنگ استفاده می کنیم.
رنگ لوگو می تواند از چند رنگ انتخاب شود فقط باید توجه داشته باشیم که رنگ ها مکمل همدیگر باشند و اینکه حداکثر تعداد رنگ،سه رنگ باشد.
در قسمت لوگو چند رنگ می توانید از گرادینت استفاده کنید که لوگو را جذاب تر می کند و یا می تواند قسمتی از لوگو به صورت مجزا رنگ دیگری باشد.
مثلا در لوگو گوگل از چند رنگ استفاده شده است چون خدمات مختلفی را به کاربران ارائه می دهد.
ناگفته نماند که لوگوی یک رنگ تمرکز بر پیام اصلی برند شما را به مخاطب بیشتر میکند و در ذهن مخاطب ماندگارتر هست.اگه انتخاب شما لوگو چند رنگ هست باید با مکمل، تضاد و مفهوم رنگ ها را آشنا باشید.
خوب بریم لوگوهای چند رنگ معروف را بررسی کنیم…
لوگو بنفش و زرد:
این دو رنگ مکمل هستند ترکیب این دو می تواند مفهوم شیک بودن و حس پایداری، قدرت، ثروتمندی و شور و اشتیاق را در کنار هم به کاربر منتقل میکند در واقع رنگ زرد در این پالت نقش خنثی کننده سردی رنگ بنفش را بازی میکند.
اکثرا ترکیب این دو رنگ را برای لوگو سایت های فروش لباس و دکوراسیون و خدمات ورزشی و رستوران داری،آموزشی استفاده می کنند.
خلاصه برای برند هایی که می خواهند در کنار یک فضای صمیمانه حس قدرت و پایداری حفظ بشود.
مثلا لوگو تایپوگرافی لیکرز که یکی از تیم های موفق در زمینه بسکتبال هست و رنگ لوگو خود را از این دو رنگ انتخاب کرده است.
لوگو مشکی و زرد:
مشکی نماد اقتدار و زرد نشانه شادی و خدمت رسانی به نظرم ترکیب این دو رنگ فوق العاده است.
این دو رنگ برای لوگوهای صنعت فیلم و موسیقی بسیار مناسب هست.
مثلا لوگو مینیمال جدید شرکت ایرانسل که رنگ لوگو آن زرد و مشکی انتخاب شده که بسیار شیک و در عین حال جذاب هست.
لوگو آبی و نارنجی:
در قسمت بالا گفتیم آبی بسیار رنگ مناسبی برای برندتون هست حالا ترکیبش با رنگ نارنجی حس اعتماد به نفس ، شور و شوق و خلاقیت به بیننده منتقل می کند.
اکثرا این دو رنگ را در لوگو های فناوری و بانکداری استفاده می کنند.
مثلا لوگو همراه اول که رنگ لوگو آن از این دو رنگ انتخاب شده است.
لوگو زرد و سبز:
ترکیب این دو رنگ بسیار آرامش بخش هست.این دو رنگ بیشتر در طبیعت یافت می شود و اکثرا برای لوگو های که مربوط به کشاورزی و خدمات محیطی و نظافت استفاده می شود.
مثلا لوگو شرکت BP شرکت نفت و گاز بریتانیایی و چندملیتی است و سومین تأمین کننده بزرگ انرژی در جهان شناخته شد.
لوگو آبی و صورتی:
این دو رنگ لوگو رو در عین حال که حرفه ای نشان می دهد صمیمی و جذاب هست.
برای لوگو های خدمات زیبایی و زناشویی خوب عمل می کند.
مثلا لوگو بسکین رابین که یکی از فروشگاه های زنجیره ای بستنی فروشی در جهان هست وجود رنگهای صورتی و آبی در این لوگو به معنای انتقال سرگرمی و انرژی است. یک نکته جالب جدا از بحث رنگ لوگو این هست که اگه به لوگو این
برند توجه کنید می بینید که حرف B به شکل عدد3 و حرف P به شکل عدد 1 طراحی شده هست که این معنی این هست که این بستنی فروشی 31 طعم مختلف بستنی در اختیار خریداران گذاشته هست.
لوگو آبی و زرد:
ترکیب این دو رنگ بسیار پویاست و نشانه قدرت، سرعت و اعتماد به نفس است.
مثلا شرکت های IKEA از این دو رنگ برای لوگو تایپوگرافی خود استفاده کردند.
نکات انتخاب رنگ لوگو
1:برای انتخاب رنگ لوگو هرگز از سلیقه شخصی خود استفاده نکنید.
2:حداکثر از سه رنگ در طراحی لوگو استفاده کنید.
3:اگر برند شما مخصوص سنین پایین هست از رنگ شاد در طراحی لوگو استفاده کنید.
4:اگر لوگو شما چند رنگ هست حتما رنگ های مکمل را انتخاب کنید.
5:به پیام رنگ ها توجه کنید.
6:یک نسخه هم از رنگ مشکی و سفید لوگو داشته باشید.
سوالات متداول
1: از چه رنگ هایی در لوگو استفاده نکنیم؟
هیچ ممنوعیت رنگی در انتخاب رنگ لوگو وجود ندارد فقط باید توجه داشته باشیم رنگی که انتخاب می کنیم با خدمات شرکت و رده سنی مشتریان مرتبط باشد.
2: بهترین و مناسب ترین رنگ برای لوگو چه رنگی هست؟
در واقع بهترین رنگ برای هر لوگو متفاوت است ولی بیشترین رنگی که تاکنون در جهان برای طراحی لوگو استفاده شده است رنگ آبی است.
3: لوگو تک رنگ بهتر هست یا چند رنگ؟
هر دو خوب هستند چون ما هم لوگو تک رنگ و هم لوگو چند رنگ موفق داشتیم.
لوگوی تک رنگ تمرکز بر پیام اصلی برند را به بیننده بیشتر میکند ولی لوگو چند رنگ حامل چند پیام هست که خدمات مختلف برند شما را نشان می دهد.
طراحی لوگو در آتش گرافیک
اگر تمایل دارید تا طراحی لوگو برند تجاری خود را به یک تیم یا گروهی حرفه ای بسپارید که شناخت کاملی به رنگ لوگو دارند و به خوبی می توانند خدمات و هدف برند شما را در رنگ لوگو نشان دهد آتش گرافیک در خدمت شما هست.
می توانید از مشاوره رایگان ما در این خصوص استفاده کنید.