برندینگ
برند (Brand) نام یا عبارت یا طرح یا نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز میگردد. برند در بازاریابی، استفاده و معرفی میشود. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است. کمیته بازاریابی آمریکا (۱۹۶۰) اینگونه برند را تعریف میکند. «یک واژه، سمبل، یا طرح یا ترکیبی از آن ها است که هدف آن شناساندن محصولات یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به مشتریان و همچنین تمایز محصولات آنها از سایر رقبا میباشد.
برند چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن به صورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی میکند. به بیان دیگر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برند های قدرت مند آنهایی هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت دارند
برند های برتر میتوانند هیجان و عواطف مصرف کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نامها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایدههای برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.
در این راستا موضوع وفاداری به برند مهمترین موضوعات مورد توجه شرکتها می باشد و شرکت ها همواره به دنبال راه هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان میباشند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص میباشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم میآورد.
ویژگیهای یک برند معتبر
ویژگیهای یک برند معتبر شامل : تناسب، جایگاه مناسب، تحمل پذیری، اعتبار، الهام بخش، بی همتایی و جذابیت هویت می باشد.
برندینگ یا برند سازی از نظر مصرفکننده
منشأ یا مبدأ محصول،واگذاری مسئولیت به تولیدکننده،خطرپذیری کمتر،هزینه پرس و جوی کمتر،نشانه کیفیت،معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول،وسیله نمادین برای اظهار شخصیت و بیشتر از نیاز مصرفکننده خدمات یا محصول گرفتن است.
دو برند موفق خودرو سازی در دنیا بنز و بی ام و
برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ
به فرایند تحلیل، درک و ساخت تصویر ذهنی جهانی بیرونی از شماست. به نحوی که در برند سازی شخصی، خود فرد به جایگاهی فراتر از دیگران قرار گرفته و فعالیت کسب و کار شخصی وی چه در هنر، تجارت، فرهنگ و هر شاخه ای دیگری مورد تمایز قرار میگیرد.
روشهای برندسازی
برند سازی حاصل پیامها و گزارشهای رسانه ها است. هر قدر تعداد این پیامها بیشتر و محتوای آنها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد. برند سازی آن قدرها هم ساده نیست! چراکه هیچگاه دو برند مثل هم عمل نمیکنند. در حقیقت هدف اصلی برند سازی این است که یک کالا یا یک تجارت از رقبایش متمایز دیده شوند. پس نمیتوان برای تمامی برند های موفق، یک فرمول جادویی واحد در نظر گرفت.
برای ساختن برندینگ باید ۵ اصل را رعایت کنید: ۱- متمایز شوید. ۲- همکاری کنید. ۳- نوآوری کنید. ۴- اعتبار ببخشید. ۵- فرهنگ سازی کنید.
هشت ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن ها با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند: تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، بستهبندی، رویدادها و حامی گری، خدمات مشتری.
برند سازی در گذشته تنها با روشهای آفلاین نظیر بیلبوردهای تبلیغاتی یا تبلیغات در رادیو و تلویزیون انجام میشد، اما با توجه به هزینههای سرسام آور این روشها، این روزها روش های جایگزینی مانند سئو آمده است که کسب و کارها میتوانند با اجرای آنها، شهرت بسیار خوبی در اینترنت کسب کنند.
علامت تجاری یا لوگو برندینگ
علامت تجاری یا لوگو علامت مشخصه ای است که کالاها یا خدمات مربوط به شخص حقیقی یا حقوقی را متمایز مینماید.لوگو مهمترین اصول برند سازی خوب است چرا که تنها با لوگو روی محصول خود می توانید در یاد و دهن مخاطب بمانید تا مخاطب با یک نگاه محصول شما را از دیگر محصولات متمایز بداند. برای اینکار لازم است یک لوگو مناسب و اصولی برای برند خود داشته باشید.نیاز است از ابتدا به فکر یک لوگوی مناسب باشید چون این لوگو قرار است سال ها نماد شرکت یا محصول شما باشد.
ست اداری برند شما
ست اداری چیست؟ست اداری اوراق اداری است که شامل پاکت نامه ،کارت ویزیت، سربرگ ، پوشه، و… می باشد و به صورت شکل واحد طراحی و چاپ می شود. برای درک بهتر این مطلب می توانید به مقاله ست اداری سایت مراجعه کنید
جمعبندی
برند های قدرتمند به وسیله برندینگ خود را از دیگران متمایز میکنند. مؤلفه های محسوسی که در این فرایند مشارکت دارند عبارت اند از: لوگوی جذاب، عبارت تبلیغاتی زیرکانه، بیانیه اصیل و صدای برند واضح و رسا، اما برند های باهوش بر تصویر کلی برند نیز متمرکز هستند. اگر بتوانید به قلب مخاطبان هدف و سازمانتان راه پیدا کنید، برند موفق به دنبال آن خواهد آمد.